Vad ska jag göra?

Alltså det här med att väga maten är ju bra för att man
kan hålla koll på hur mycket man petar i sig.
Men så fort man går utanför "ramen" så blir det svårt...
Igår åt jag tacopaj utan pajskal, hur räknar man det liksom?
Idag ska jag äta kebabsallad, finns inte heller med på listan liksom...
"Ren" kyckling med sallad funkar och annan "ren" mat men jag pallar
inte att äta kyckling 2 ggr/dag, 7 dar i veckan...
 
Vet inte hur jag ska göra... Jag har ju trots allt fått ett hum om vad som
är "billigt" och vad som är "dyrt" att äta.
Sa från början att jag bara skulle väga ett tag tills jag fick en uppfattning,
det har jag ju fått nu.
Problemet är att man blir ju lite manisk, får ett otroligt stort kontrollbehov
av att väga maten.
Man får nästan panik när man inte kan väga, ex när maten inte finns med på
listan eller när man är bortbjuden.
Även om min tanke absolut inte är att lägga av att banta eller få en chans att försöka
kunna fuska så måste jag kunna ha ett liv.
 
Tror att jag kommer att lägga av med vägningen efter denna vecka men ändå gå in på
listan ibland för att ha lite koll på olika saker.
 
Va säger ni? Har ni nåt förslag på hur jag ska göra?
 

Kommentarer
Postat av: alexandra

tycker det är enklare att gå ner när man vet hur mkt man får i sig... men man måste ju ha ett liv med,

jag äter saker som inte står på listan, man får ju höfta till det i bland... går ju inte alltid att väga, du får nog försöka va lite "lösare" med vågen, annars blir det ju bara jobbigt

2012-11-15 @ 10:34:54
URL: http://mlbloggen.blogg.se
Postat av: Kattis

För mig är det skönt att väga och logga det jag äter, men jag får inte ångest om jag inte kan logga exakt. Men typ kebabsallad, då hade jag googlat lite och hittat siffror på ca 500 kcal. Så då hade jag skrivit 500 kcal. Det går inte att få det exakt rätt, inte ens det som är i appen kan vara exakt rätt. För mig är det bara ett verktyg för att veta UNGEFÄR. (men sen är jag så skadad att jag tar till exempel 163 gram av nånting istället för 160 eller 170 för att siffrorna ska se bra ut i appen.. haha)

Men alltså, är man bra på att höfta så finns det ju ingen anledning att väga och hålla på. För det tar ju såklart tid och energi. Men hade jag inte vägt tex min tonfisksås som jag gjorde häromdagen hade jag lätt tagit dubbelt så mycket som receptet räknade att en portion var.. nu vägde jag så jag fick en portion och jag blev mätt på det. Så ja därför fortsätter jag väga och använda appen.

Du får ju känna efter själv :) klarar du dig utan att väga så skit i vågen, men använd den annars. Och använd den lite lösare, det är ändå omöjligt att få det exakt på kalorin rätt.

2012-11-15 @ 13:35:54
URL: http://tjockiskattis.blogg.se
Postat av: Anna

Du måste ju känna att ditt sätt funkar för dig och hur du vill leva ditt liv. Att bli manisk är ju inte bra om det går överstyr. Risken är ju att man byter ett matmissbruk mot ett annat. Hoppa över vågen på sådant som du känner att det här sitter i benmärgen, väg sådant som du är osäker på och kanske att du väger någon dag i veckan för att hålla ögonmåttet intakt?

2012-11-16 @ 09:17:29
URL: http://annasviktiga.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0