Ang d-vitamin

Igår när jag va på Ikano gick jag in på hälsobutiken
och kollade priserna på d-vitamin.
Tjejen som jobbade där sa att man inte kan överdosera d-vitamin.
Jag har läst att 7,5 är det rekommenderande dagliga intaget men
hon hade nån burk som va 35 och sa att det gick bra att ta en sån varje dag...
Läste när jag kom hem att man inte ska överdosera...
Men det ska man väl aldrig med nåt eller?
Beställde iaf hem 3 burkar på Apotea.se för 39:-/st.
 
 
 
Hoppas nu att jag kommer att känna nån skillnad...

Kommentarer
Postat av: Kattis

Det är såklart inte bra att överdosera, men vad som ÄR en överdos däremot är ganska omtvistat. Det finns ju något som kallas "rekommenderat dagligt intag /RDI" (som du ju skrev om i inlägget) men jag tror att dom flesta faktiskt vänder sig mot RDI när det gäller Dvitamin. Att man faktiskt kan ta flera tusen gånger RDI innan det blir överdoserat. Dina tabletter innehåller 10 ug dvitamin, mina innehåller 125 ug. Jag vet inte vad ug står för men så är det iaf :P och mina som alltså innehåller 125 ug tar jag ibland 4 tabletter av per tillfälle.

2012-11-22 @ 15:09:49
URL: http://tjockiskattis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0